torstai 18. helmikuuta 2016

Tarinapommi: Anne-rusetti

Olipakerran tyttö nimeltä Anne. Anne asui Ellon kylässä perheensä kanssa. Annella oli kissa, nimeltä Rusetti. Rusetti-kissan Anne oli saanut äidiltä. Siihen liittyikin pitkä tarina, ja kerronnsiitä nyt. Anne piti kovasti kissoista. Kissaa Anne ei kuitenkaan voinut saada sillä Katriina-tädin ja äidin töiden kanssa se ei sopisi. Isä ei olisi kissalle sopiva hoitoja, sanoi äiti. Tytti, Annen ystävä tykkäsi myös kissoista. Tytillä oli kissa koska Peter-setä hoiti sitä. Miksei Annellakin ollut setää? Se olisi hauskaa! Niin vain oli, Annellakin oli sukulaisia, muttei setää. Eräänä perjantaina Katriina-täti tuli hakemaan Annea koulusta. "Tiedätkö mitä Aliisalle on tullut?" Katriina-täti kysyi. Aliisa on Annen kummi, Aliisa on tosi kiva! Anne ei tiennyt. "Kissakuume!" "Kissakuume? Mitä se on? Se ehkä liittyy kissoihin." Katriina-täti kertoo että "kissakuume" tarkoittaa että Aliisa-kummi haluaa välttämättä kissan. "Kuka sitä sitten hoitaa, Katriina-täti?" "Aliisa itse, tietenkin!" "Ehtiikö Aliisa olla sitten minun kanssa,täti?" Katriina-täti ei vastaa. Hän näyttää miettivän jotakin. Mitä hän miettii? Kun Anne tulee kotiin, äiti hymyilee salaperäisesti. "Mitä?" "Aliisa on kylässä. Ei siinä vielä kaikki!" Äiti muuttuu vielä salapäräisemmäksi sanoessaan tämän. Lattialla on paketti. Paketti? Kenelle? "Hyvää syntymäpäivää, Aliisa!" Katriina-täti sanoo. Aliisa avaa paketin. Sielä on pahvilaatikko. Pahvilaatikosta tulee esiin kissa. "Kissa!" Aliisa henkäisee. "Oh!" Huokaisee Anne. Tytti soittaa ovikelloa. "Hei! Hyvää syntymäpäivää, Aliisa!" Tytti sanoo. "Tämän kissan nimi on Rusetti. Se on minun ja Annen yhteinen. Anne on toivonut aina kissaa, mutta ei ole sattunut sopivaa hoitajaa. Minä olen Rusetin hoitaja!" "Mutta entä kissakuumeesi?" Anne ihmettelee. "Anne! Kissakuumeni oli pelkkä se, että halusin maksaa velkani. Olin velkaa 50€ sinulle. Ja mikäkin pidän kissoista!" "Kivaa" Anne huudahti. Minä olen ostanut Rusetti-kissan teille, äiti kertoo. Siitä päivästä lähtien Tytti sanoi Annea Anne-rusetiksi. Niin teki myös Aliisa.

      Tekijä: kirjoituksen ystävä, Molla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti